Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (6)

KBR (6)

KDG (6)

Odisee (6)

Thomas More Kempen (6)

Thomas More Mechelen (6)

UCLL (6)

VIVES (6)

AP (5)

Hogeschool West-Vlaanderen (5)

More...

Resource type

book (6)


Language

Dutch (6)


Year
From To Submit

2021 (1)

2019 (1)

2017 (2)

2014 (1)

2008 (1)

Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
Game over : hoe pak je gameverslaving bij jongeren aan?
Author:
ISBN: 9789463830645 Year: 2021 Publisher: Kalmthout Pelckmans uitgevers nv

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Games zijn niet meer weg te denken uit het leven van onze jongeren. Wereldwijd brengen miljoenen jongens en meisjes een groot deel van hun vrije tijd gamend door. Meestal blijft het een hobby, maar sommige gamers zijn niet meer weg te branden van hun scherm ? met zware gevolgen voor hun studies, gezondheid en sociale leven. Matthias Dewilde behoorde tot die laatste categorie. Hij kon niet stoppen met gamen, bracht maanden door achter zijn computer en kwam amper buiten. Intussen heeft hij zijn verslaving overwonnen en begeleidt hij ouders en hun kinderen die worstelen met overmatig gamen naar een gebalanceerd on- en offlineleven. In Game over? beantwoordt hij alle vragen over gameverslaving. Wanneer mondt een onschuldig spelletje uit in een gameverslaving? Wat zijn de alarmsignalen? Hoe komt het dat sommige jongeren sneller verslaafd raken dan anderen? Kunnen we sommige games niet beter verbieden? En wat kan je als ouder doen om een gameverslaving bij je kind te voorkomen?https://www.standaardboekhandel.be/p/game-over-9789463830645


Book
Help! Mijn kind leeft online : gids voor ouders en andere opvoeders
Authors: ---
ISBN: 9789461316233 Year: 2017 Publisher: Kalmthout Van Halewyck

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De nieuwe media ? Facebook, Instagram, Snapchat, WhatsApp ? overrompelen ons. Wie wil, kan altijd en overal in verbinding zijn met anderen. ?Wijsheid? ligt één muisklik van je verwijderd en winkels zijn dichterbij dan de straathoek. Vervelen lijkt haast niet meer mogelijk.Maar de balans slaat stilaan door. Kinderen worden geconfronteerd met massa?s informatie die ze moeten verwerken. Mensen liken maar praten niet, gamen is een manier geworden om uit de ?echte? wereld te ontsnappen. Sociale media beginnen kinderen te overheersen. Hoe ga je daar als ouder mee om? En hoe zet je je kind op pad naar een gezond socialemediagebruik?In #Help! Mijn kind leeft online houden Lieve Swinnen en Stefaan Lammertyn het basic, zodat niet alleen diehards, maar ook dummy?s aan de slag kunnen. Lieve en Stefaan brengen hun professionele expertise in dit boek samen en mixen kennis over media en opvoeden in een gezonde cocktail.


Book
ePsychologie : over technologie in therapie
Author:
ISBN: 9789401458436 Year: 2019 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Technologie speelt een steeds grotere rol in ons leven. Wanneer we ons niet goed in ons vel voelen, zoeken we al snel online naar antwoorden en hulp. Ook hulpverleners maken steeds meer gebruik van technologie in therapie. Websites, apps, chatbots, wearables, serious games, virtual en augmented reality lijken veelbelovende tools om ons te helpen omgaan met stress, depressie, paniekaanvallen, trauma, fobieën en eetstoornissen. Maar hoe zijn die behandelingen tot stand gekomen en wat is niet alleen hype, maar ook hulp?(https://www.lannoo.be/nl/epsychologie)


Book
Jongeren en gaming : over de effecten van games, nieuwe sociale netwerken en educatieve kansen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789033470318 9033470314 Year: 2008 Publisher: Leuven/Voorburg Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Computergames staan onmiskenbaar en in toenemende mate in de belangstelling. Games zijn sinds hun ontstaan, ongeveer 40 jaar geleden, geëvolueerd van een subcultureel en "nerdy" nicheproduct naar een mainstream cultuurproduct met een breed doelpubliek. Ondanks hun ondertussen respectabele leeftijd, hun plaats in de (jeugd)cultuur en hun economische impact, kampen games echter tot op de dag van vandaag met een opvallend negatief imago. Met de regelmaat van een klok, en vaak gevoed door mediagenieke en spraakmakende incidenten, worden games en de gamecultuur in de publieke opinie en het politieke discours beladen met de zonden van Egypte. Vier Vlaamse specialisten gaan in op de effecten van games en op de mogelijkheid die ze bieden voor het creëren van nieuwe sociale netwerken en educatieve kansen. In een eerste deel onderzoeken de auteurs of de morele paniek rond games in de media gefundeerd is. Vervolgens wordt dieper ingegaan op de 'bijzondere' aantrekkingskracht die games kunnen uitoefenen, en op de rol die ze kunnen spelen bij het ontstaan van nieuwe gemeenschappen en netwerken. Daarnaast besteden de auteurs uitvoerig aandacht aan de verschillende omgevingen waarbinnen het gamen plaatsvindt, aan de gevaren van online gamen en aan de maatregelen door de overheid. Het derde deel is gewijd aan computergames in educatie en onderwijs. Het medium van de videogames wordt hier onder meer gesitueerd binnen recente ontwikkelingen rond geletterdheden. Een interessant boek, waaruit blijkt dat er een grote behoefte is aan een grootschalig onderzoek naar het gamen als maatschappelijk feit en cultureel fenomeen. Het boek wordt besloten met verwijzingen naar wetenschappelijke literatuur, websites en de vigerende Belgische wetgeving

Keywords

Video games and children --- Computers and children --- Internet games --- Social aspects --- Computerspellen. --- Consumer behavior --- robots --- Sociology of culture --- games --- jongerencultuur --- sociale netwerken --- Artificial intelligence. Robotics. Simulation. Graphics --- Affective and dynamic functions --- jeugd --- Age group sociology --- 316.723 --- #PBIB:+117.50 --- 187 Kinderrechten en Vrije tijd --- #SBIB:309H103 --- #SBIB:309H17 --- #SBIB:309H402 --- 663 Jeugd --- 840 Samenleving en staat --- gaming --- audiovisuele opvoeding --- computerspellen --- 37.02 --- lerarenopleiding --- vakdidactiek --- 433.5 --- ICT --- jeugdcultuur --- Computerspelen --- Jeugd --- Cybercrime --- Cyberpesten --- Games --- Jongeren --- Onderwijs --- Sociale netwerken --- Videogame --- Videospelletjes (games) --- Jongeren en ICT --- Media --- Sociale media --- informatica --- S20080772.JPG --- opvoeding --- 316.723 Subculturen --(sociologie) --- Subculturen --(sociologie) --- Muzische vorming : Media & ICT --- Mediatechnologie / ICT / digitale media: sociale en culturele aspecten --- Computer- en videogames --- Media en publiekgroepen: gebruik van de boodschap, effecten van de media, .. --- Audiovisuele opvoeding --- (zie ook: teleonderwijs) --- 362.8 --- 37 --- departement Beeldende Kunst 09 --- maatschappelijke veiligheid --- computergame --- KI (kunstmatige intelligentie) --- Kinderen en jeugd --- Vrijetijdsbesteding --- Cultuursociologie --- Netwerken --- Opvoeding en onderwijs --- Jeugdculturen --- Gamen --- Educatie --- Media en publiekgroepen: gebruik van de boodschap, effecten van de media, --- jongeren --- Computerspel --- Sociaal netwerk --- Kind --- Recreatie --- Netwerk (ict) --- Opvoeding --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jeugdcultuur --- Gaming --- Duurzaamheid --- App --- Netwerk (relationeel) --- Jongere --- Internet games - Social aspects


Book
Diagnostiek bij kinderen, jongeren en gezinnen : Deel IV: Specifieke klachten onder de loep
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789462920316 9789033493195 9789462923706 9789463441513 9463441514 Year: 2017 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Goede hulpverlening aan kinderen, jongeren en gezinnen start met een goed diagnostisch onderzoek volgens de principes van de empirische cyclus. Voor het werken met kinderen, jongeren en gezinnen zijn er verschillende kwaliteitsvolle diagnostische modellen beschreven, zoals bijvoorbeeld het handelingsgerichte diagnostische model van Pameijer en van Beukering of het model van de diagnostische cyclus zoals beschreven door de Bruyn, Ruijssenaars, Pameijer en van Aarle.Dit handboek vertrekt vanuit deze modellen om de clinicus concrete, state-of-the-art handvatten te bieden om het diagnostisch handelen inhoudelijk te sturen. Dit boek is het vierde in een reeks waarmee de auteurs hulpverleners willen informeren over het diagnostische proces en over recente inzichten in de (ontwikkeling van) gedrags- en emotionele problemen die de diagnosticus nodig heeft om een kwaliteitsvol diagnostisch onderzoek uit te voeren. Dit handboek is dan ook relevant voor studenten én voor hulpverleners die een antwoord trachten te vinden op de hulpvragen van kinderen, jongeren en gezinnen.In dit vierde en laatste deel zoomen de auteurs in op diagnostiek bij een breed scala aan specifieke klachten. Deze klachten kunnen te maken hebben met emotionele problemen zoals angst, depressie, eetstoornissen en (niet-) suïcidale zelfbeschadiging, met gedragsproblemen zoals hechtingsstoornissen of overmatig gamen, of met ontwikkelingsgerelateerde problemen zoals ADHD of autismespectrumstoornis. Voor alle klachten schetsen de auteurs de nodige theoretische achtergrond. Vervolgens beschrijven zij instrumenten en strategieën om aan handelingsgerichte diagnostiek te doen op de niveaus van onderkenning, verklaring en indicatiestelling. Bron : www.acco.be

Keywords

Diagnostiek --- Kinderen. --- Jongeren. --- Gezinnen. --- # BIBC : Academic collection. --- #KVHB:Kinderpsychiatrie. --- #KVHB:Orthopedagogie. --- #KVHB:Psychodiagnostiek. --- 419.2 --- Diagnostiek. --- Kinderpsychiatrie. --- diagnose --- diagnostiek. --- kinderpsychiatrie --- kinderpsychiatrie. --- psychodiagnostiek. --- Psychotechnisch onderzoek. --- 61. --- 616. --- ethiek --- psychiatrische diagnostiek --- beroepsgeheim --- Orthopedagogics --- deontologie --- kinderen --- orthopedagogiek --- jeugd --- interculturele communicatie --- Kinderen ; psychodiagnostiek --- Jongeren ; psychodiagnostiek --- # BIBC : Academic collection --- #KVHB:Psychodiagnostiek --- psychodiagnostiek --- 419.7 --- psychiatrie --- gezinnen --- Psychotechnisch onderzoek --- Diagnosis --- Handbooks, manuals, etc. --- #KVHB:Kinderpsychiatrie --- #KVHB:Gedragstherapie --- #KVHB:Orthopedagogie --- Psychodiagnostiek --- Kinderpsychiatrie --- 616 --- diagnostiek --- 61 --- Orthopedagogiek --- ontwikkelingspsychologie --- psychopathologie --- orthopedagogie --- gedragsproblemen --- emotionele problemen --- PXL-Education 2019 --- methodisch handelen --- PXL-Social Work 2014 --- #KVHB:Gedragstherapie. --- Psychodiagnostiek. --- gezinnen. --- kinderen. --- psychiatrie. --- Kinderen --- Gezinnen --- Hulpverlening --- Psychodiagnose --- Jeugd --- Ontwikkelingspsychologie --- Gedragsproblemen --- ADHD --- Autisme --- Psychotische stoornissen --- Gender --- Leerstoornissen --- Dyscalculie --- Dyslexie --- Dwangstoornissen --- Angststoornissen --- Depressie --- Zelfverwonding --- Zelfmoord --- Kindermishandeling --- Eetstoornissen --- Gamen --- Drugs --- Incontinentie --- Gehechtheid --- Hechtingsproblemen --- Dissociatieve stoornissen --- Psychische stoornissen ; adolescenten --- 467 --- psychische stoornissen --- psychische stoornissen. --- diagnostische modellen --- gedrags- en emotionele problemen --- Kind --- Gezin --- Diagnose --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Ouderenzorg --- Gedragsprobleem --- Psychotische stoornis --- Leerstoornis --- Dwangstoornis --- Angststoornis --- Eetstoornis --- Gaming --- Hechting (psychologie) --- Hechtingsprobleem --- Dissociatieve stoornis --- ouder --- Jongere --- Autismespectrumstoornis


Book
Mediawijs online : jongeren en sociale media
Authors: ---
ISBN: 9789401417013 Year: 2014 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Waarom klikt het zo tussen jongeren en sociale media? Welke kansen bieden sociale media hen en met welke risico's krijgen ze te maken? Wat kun je doen om jongeren hierbij zo goed mogelijk te begeleiden?... Heel wat ouders, leraren, jeugdwerkers en andere begeleiders van jongeren stellen zich deze vragen.Dit werk gaat in op de unieke kansen die sociale media aan jongeren bieden op persoonlijk en sociaal vlak. Zo kunnen sociale media een rol spelen in de ontwikkeling van vriendschaps- en liefdesrelaties. Jammer genoeg kan het soms ook fout lopen. Jongeren kunnen geconfronteerd worden met cyberpesten of grooming. Intieme berichten, zoals sexting, kunnen misbruikt worden. Deze en andere risico's komen aan bod, om ze beter te begrijpen en jongeren te begeleiden om hiermee om te gaan.'Mediawijs online' focust ook op hoe men jongeren bewust kan maken van hun digitale voetafdruk om hun onlinereputatie en privacy te beschermen. De gids werd opgesteld in samenwerking met leraren en praktijkdeskundigen uit talrijke organisaties die dagelijks beroepsmatig geconfronteerd worden met e-safetyproblemen. Hierdoor komen bij ieder thema ook praktijkgerichte tips aan bod om kansen en problemen te herkennen, bespreekbaar te maken en jongeren bij te staan met advies.www.lannoocampus.be

Keywords

Sociale media --- Jongeren. --- #SBIB:309H401 --- #SBIB:309H402 --- #SBIB:309H103 --- 528.51 --- sociale media --- internet --- cyberpesten --- gaming --- communicatie --- 433.5 --- voorlichting --- preventie --- 454.52 --- Cyberpesten --- Internet --- Sociale netwerken --- 004.738 --- Pesten --- Gamen --- Preventie --- Internet; gebruik door kinderen --- Mediawijsheid --- 371.39 --- 193 Kinderrechten en Media --- Publieksgroepen in de verschillende media (pers, omroep, film, boekenindustrie, ...): gebruikersgroepen, gebruikersonderzoek --- Media en publiekgroepen: gebruik van de boodschap, effecten van de media, .. --- Mediatechnologie / ICT / digitale media: sociale en culturele aspecten --- internet - adresboeken, browsers, chatten, e-mail, tagging, sociale netwerken --- Audiovisuele opvoeding --- Computerondersteund onderwijs (c.o.o.); algemeen --- sociale netwerken --- Age group sociology --- Computer architecture. Operating systems --- jongerencultuur --- Educational sciences --- mediawijsheid --- Social media --- Social media and teenagers --- Online social networks --- Social aspects --- Security measures --- Sociologie van de leeftijdsgroepen --- Pedagogiek --- Computerarchitectuur. Operating systems --- Media --- Media en publiekgroepen: gebruik van de boodschap, effecten van de media, . --- PXL-Education 2014 --- sociale psychologie --- begeleiding --- jongeren --- Media en publiekgroepen: gebruik van de boodschap, effecten van de media, --- Mediaopvoeding --- Privacy --- Veiligheid --- Informatievaardigheden --- Kinderen en jeugd --- Seksualiteit --- Reputaties --- Profiel en imago --- Misbruiken --- Jeugd --- 371.300 --- Thuis --- Kind --- Reputatie --- Profiel --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Imago --- Misbruik --- jeugd --- Jongere --- computerondersteund onderwijs --- digitale geletterdheid

Listing 1 - 6 of 6
Sort by